Hirvensalmen Hahlavuoren kalliomaalauslöytö oli vuosien etsinnän tulos

Kertojana maalauksen toinen löytäjä Kari Pietarinen. Kertomuksen kirjoitti ylös helmikuussa 2019 Tuija Wetterstrand.

Aloin kierrellä kalliomaalauksilla jo 1970-luvulla, kun muutimme perheen kanssa Mikkeliin. Olin veneillyt jo aiemmin, mutta Mikkelissä hankin isomman veneen ja venepaikan. Kesälomat kuluivatkin suurelta osalta veneillen. Veneilyharrastus laajeni koko Saimaan vesistöalueelle, aina Joensuuta ja Iisalmea myöten. Myös luontoharrastus oli vahvasti mukana. Vähitellen kypsyi ajatus, että jos yrittäisin itsekin etsiä kalliomaalauksia. Liikuin paljon Puumalan ja Sulkavan alueilla jylhiä kallioita tutkien. Samoihin aikoihin, 1980-luvun alussa, Lehtisen Leena tuli pitämään arkeologian peruskurssia Mikkelin kansalaisopistolle. Myöhemmin me aktiiviset arkeologian harrastajat pääsimme Mikkeli-Seuran yhteyteen itsenäiseksi jaostoksi nimeltä Harrastaja-arkeologit. Retkeilimme eri kokoisilla porukoilla Mikkelin lähellä ja yksi retkeilyn aihe oli kalliomaalausten etsintä. Katsoimme kartasta sopivia kalliojyrkänteitä ja kävimme tarkastamassa ne.

Mikkelin lähiseuduilta etsintä laajeni yhä kauemmaksi, kesäisin veneellä, talvisin hiihtäen tai potkukelkkaillen. Puulaan Kaiskonselkä oli viimeisimpiä perukoita, joita en ollut vielä kolunnut. Oli vähälumisen tammikuun loppupuoli vuonna 1990. Olin liikkeellä Asko Husson kanssa. Nyt jo edesmennyt Asko oli lintumiehiä ja kiinnostuneempi löytämään jälkiä valkoselkätikasta. Meitä yhdisti luontoharrastus, olimme molemmat Suur-Savon luonnonsuojeluyhdistyksen jäseniä. Jätimme auton Mainiemeen ja läksimme sieltä liikkeelle potkukelkoilla ja jääkengillä, joilla pääsimme liikkumaan liukkaasti. Meillä oli hyvät kartat, joten tiesimme suunnata kohti Hahlavuoren kalliota. Emme heti havainneet maalausta jäältä. Kiipesimme louhikon yli kallion juurelle, siinä vasta maalaus alkoi hahmottua. Asko jopa epäili maalauksen aitoutta, mutta minä olin nähnyt niitä niin monta, että tiesin meidän löytäneen aidon esihistoriallisen kalliomaalauksen. Dokumentoimme maalauksen paperille, sen mitä selvää saimme. Ilmoitimme löydöstä heti Savonlinnan maakuntamuseoon. Arkeologit Juhani Grönhagen ja Martti Koponen kävivät vielä samana talvena toteamassa maalauksen aitouden.