Seuran syysretki 2014
Suomen muinaistaideseuran syysretkellä 6.-7.9.2014 tutustuttiin suomalaiseen uskomusmaailmaan teemalla ”Kalliomaalaus, kuppikivi ja kirkko”. Mielenkiintoisten kohteiden lisäksi matkalaisia hemmoteltiin upean aurinkoisella ja lämpimällä säällä.
Lauantai 6.9.
Matkalle lähdettiin totuttuun tapaan Kiasman edestä Pukkilan liikenteen Jaken ohjaamalla bussilla, matkaoppaanamme mainio Eero Siljander. Ensimmäinen vierailukohteemme oli Heinolan maaseurakunnan viehättävä puukirkko. Seuraava kohde, Rautvuoren kalliomaalaus, sijaitsee kirkosta vain muutaman kilometrin päässä. Rautvuoren maalaus käsittää levinneen punaisen värijäljen, jonka yläosassa on mahdollisesti erotettavissa ihmishahmoa. Punavärijäljen päälle on vuonna 1974 maalattu räikeän keltaisella värillä outo muistokirjoitus, jolle ei ole löytynyt selitystä. Rautvuoren maalaus on nyt kuivalla maalla, mutta Ala-Räävelin ranta on vain kivenheiton päässä. Samaisen järven rannalla, vain noin neljän kilometrin päässä Rautvuoresta, on myös Heinolan Lusin maalaus. Rautvuoren kallio on kapealla kannaksella, jonka toisella puolen on Ruotsalaisen vesistö. Korkeat kalliot jatkuvat koko kannaksen leveydeltä. Veden ollessa korkeammalla Ala-Rääveli lienee ollut osa isompaa vesistöä. Mahtaneeko kalliomaalauksia olla muinaisen vesireitin varrella muitakin?
Kolmas vierailukohde sijaitsi edelleen Heinolassa, Taipaleen kylän Vanha-Taipaleen tilalla. Siellä peltoon pistävän metsäsaarekkeen laidassa seisoo paksurunkoinen, kelottunut mänty, joka ojentelee leveitä, käkkyräisiä oksiaan kaikkiin ilmansuuntiin. Perimätieto kertoo, että mäntyyn on aikoinaan naulattu karhuntaljoja tai ripustettu karhunkalloja.
Heinolan Karhumänty on yksi harvoista yhä pystyssä olevia karhunkallohongista eli männyistä, joihin liittyy muistitietoa karhunkaadosta. Karhunkallohonkien olemassaolosta on kuitenkin kerätty paljon perimätietoa, etenkin Hämeestä. Karhunkallohongat liittyvät karhuriittiin, joka jakautui kolmeen osaan: karhun kaatoon, karhunpeijaisiin ja karhun palautukseen. Karhunkallohongat liittyvät viimeisimpään eli karhun palautukseen.
Matka jatkui kohti Mäntyharjua. Ennen Sarkaveden maalauksia poikkesimme pikaisesti katsomassa Pajamäen löytöpaikkaa Nurmaanjärven pohjoisrannalla. Pajamäki on vanhaa kaskipeltoa. Alueella ei ole koskaan tehty kaivauksia, mutta tarkastuksessa sieltä on löytynyt rautakuonaa sekä rautakautista keramiikkaa, eli siellä on ollut rautakautinen asuinpaikka ja raudanvalmistusta. Lisäksi alueella on kuppikallio ja kuppikiviä. Kivet oli jo sammal peittänyt joten jouduimme puhdistamaan niitä nähdäksemme, missä oli kupeja. Kaksi isoa, monen kupin kiveä löytyi ennen kuin oli jatkettava matkaa.
Virransalmen uuden sillan kupeessa odotti neljä moottorivenettä, jotka alkoivat kuskata porukkaa Haukkavuori III:n puoliluolan edustalla olevalle nuotiopaikalle. Kun kaikki oli saatu roudattua paikalle, alkoi kuljetus erissä tulosuuntaan, Haukkavuori I:n ja Kannonalusen kalliomaalauksille. Venekyytiä odottavat jäivät paistamaan makkaraa nuotiolle. Mäntyharjun Haukkavuoren kalliot ovat täynnä luonnollista punaista väriä isoina läikkinä sekä eri paksuisia punaisia kvartsisuonia, mikä tekee maalausten erottamisesta hyvin hankalaa. Nyt kolmannella käynnilläni erotin itse ensimmäistä kertaa puoliluolan edessä olevat värijäljet sekä Haukkavuori I:n epämääräisen eläinhahmon.